De prijzen aan de pomp bereiken recordhoogtes en ook de kosten van de energiefactuur nemen drastisch toe. Wat kun je als werkgever doen om ervoor te zorgen dat je kosten niet door het dak gaan en hoe ondersteun je medewerkers die alsmaar dieper in de buidel moeten tasten?
Een tankkaart wordt meestal samen met een bedrijfswagen ter beschikking gesteld. Als je medewerker die wagen ook privé mag gebruiken, vormen ze samen een loonvoordeel. Loon is een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst en daar kan niet zomaar aan getornd worden.
Wel kan je als werkgever je beleid aanpassen. Bekijk de bestaande afspraken die vastliggen in de arbeidsovereenkomst van je medewerkers, in je car policy of tankkaartpolicy, je arbeidsreglement of eventueel een ondernemingscao. Let wel: je kan deze afspraken niet eenzijdig aanpassen. Er is steeds nood aan een akkoord van je medewerkers en/of de syndicale organen.
Om je beleid aan te passen, zijn er verschillende pistes denkbaar:
Andere alternatieven kunnen zijn:
De werkgeverstussenkomst in het privéververvoer wordt bepaald door de afspraken op sector- en/of ondernemingsniveau. De meeste sectoren koppelen de tussenkomst aan de kostprijs van de treinkaart, die recent in februari werd geïndexeerd. Een andere optie is het toekennen van een forfait per kilometer waarbij maximaal 0,3707 euro per km kan worden betaald.
Je kan op ondernemingsniveau het forfait verhogen als je het maximum nog niet toekent, of je kan een gunstigere tussenkomst voorzien. Daarnaast zou je ook kunnen inzetten op georganiseerd vervoer of carpooling promoten bij je medewerkers. Zo kunnen de kosten voor de verplaatsing naar het werk verminderen.
Dienstverplaatsingen zijn kosten eigen aan de werkgever. Je kan tussenkomen via een forfaitaire kilometervergoeding van max. 0,3707 euro, of je kan de reële kosten vergoeden als de medewerker deze bewijst.
Voor elektrische wagens is de brandstof geen diesel of benzine, maar elektriciteit. In dit geval beschikt de werknemer ofwel over een zogenaamde herlaadkaart, die ongeveer volgens dezelfde principes zal worden behandeld als een traditionele tankkaart, ofwel laadt de werknemer zijn auto op via een laadpaal thuis of een laadpaal die door de werkgever op het bedrijfsterrein ter beschikking wordt gesteld.
Als werkgever draai jij op voor de hogere elektriciteitskosten, zowel bij een terugbetaling volgens een forfait per kWh op basis van de CREG-tarieven, of op basis van reële kosten.
Belangrijk is wel dat je aangeeft dat de batterij van de elektrische wagen niet mag worden aangewend voor het privégebruik bij de werknemer thuis, anders ontstaat er een loonvoordeel in natura. Hierop betaal je RSZ en bedrijfsvoorheffing, op basis van de werkelijke waarde van het voordeel.
Aan thuiswerk zijn kosten verbonden. Werkgevers die dat willen, kunnen hun werknemers daarin tegemoetkomen. De forfaitaire kantoorvergoeding bij regelmatig en structureel thuiswerk (minstens equivalent van 1 werkdag per week) dekt bijvoorbeeld ook de kosten voor verwarming, elektriciteit en water. Werkgevers die nog niet het maximumbedrag van 134,71 euro betalen, hebben dus nog marge om deze vergoeding op te trekken.
Welke actiepunten zie jij voor je eigen organisatie? Of weet je niet goed wat je precies kan doen om soepeler en sneller in te kunnen spelen op de toenemende energie- en brandstofkosten? Neem dan gerust vrijblijvend contact op via info@p-hr.be of bel 0494 14 80 51 en bekijken samen hoe we jou kunnen bijstaan.
info@p-hr.be
+32 494 14 80 51
Beselarestraat 74
8940 Geluwe
BE 0779.374.511
Gratis de laatste HR-trends in je mailbox?
Laat hier je gegevens achter.