
Samenwerken op afstand is de nieuwe realiteit. Deze online tools maken thuiswerken een stukje makkelijker.
Nu we thuis in de werkkamer of aan de keukentafel zitten, is goed communiceren nog belangrijker. Zoek elkaar via direct messages op om te overleggen of om gewoon eens te vragen hoe het gaat. De beste realtime communicatietools zijn Slack, Skype, Zoom en Mocrosoft Teams.
Tijdens een vergadering of brainstorm werkt het verhelderend om ideeën op flipoverpapier of een whiteboard te zetten. Hoe moet dat als de deelnemers aan een vergadering niet in dezelfde ruimte zijn?
Een tool die hierbij kan helpen, is Miro. Het is een digitaal interactief whiteboard, waarop je vanop afstand kunt werken aan nieuwe concepten. Denk aan een muur met post-its, maar dan digitaal.
Wanneer je aan meerdere projecten werkt waarbij verschillende belanghebbenden betrokken zijn die verantwoordelijk zijn voor afzonderlijke taken, kan het moeilijk zijn om georganiseerd te blijven. In projectbeheertools wordt op een visuele manier duidelijk hoe ver elk project staat. Dit betekent dat zelfs als je op afstand werkt, je nog steeds weet welke taken aan jou zijn toegewezen en wat de status is van andere taken in het project, zonder dat daar al te veel communicatie voor nodig is.
Trello is een handige gratis tool waarin je orde schept in jouw ideeën, projecten en workflows. Trello is ook een handige leidraad voor online vergaderingen. Deel je scherm en houd zo de regie over je meeting. Daarnaast zijn ook ProofHub, monday.com en Workfront uitstekende projectmanagementtools.
Met samenwerkingssoftware kunnen medewerkers bijdragen aan gedeelde bestanden. Populaire samenwerkingstools zijn onder meer Google Drive en Confluence.
Microsoft Teams gaat nog een stapje verder en brengt mensen, apps, data en communicatie samen op één digitale plek. Je kan binnen Microsoft Teams digitale teams opzetten naar keuze. Zo kan je een team maken voor alle medewerkers waarbij belangrijke nieuwsberichten worden gepost, maar evengoed een team voor een specifieke groep collega’s die op een tijdelijk project werken. Je kan snelkoppelingen toevoegen naar belangrijke applicaties of bestanden en dankzij de SharePoint-integratie kan je eenvoudig bestanden delen, opslaan en bewerken met collega’s. Gedaan met het eindeloos zoeken van bestanden in je verkenner.
Vervolgens kan je vergaderen door een videomeeting te plannen in het teamskanaal.
Door de chatfunctie zijn mailboxen niet meer vervuild met losse weetjes, ‘OK’s’ of ‘bedankt’. De chatfunctie laat je bovendien toe documenten meteen toe te voegen in een gesprek. Wil je graag een document bespreken met een collega? Door de naadloze integratie met andere Microsoft-producten zoals OneNote en Office (Word, Excel, PowerPoint,…) zie je alles in één chatvenster en hoef je niet langer te schakelen tussen verschillende apps, waardoor je vlot en efficiënt kan samenwerken, vanop welke locatie dan ook. Nog enkele interessante apps die je kan koppelen aan Teams:
Samenwerken is belangrijker dan ooit, zowel tussen werknemers onderling als tussen bedrijven. Nu innovaties elkaar in hoog tempo opvolgen, is profiteren van elkaars expertise essentieel om te overleven. Wat heeft jouw organisatie écht nodig? We leren je onderneming graag beter kennen. Contacteer ons voor een vrijblijvende afspraak.
info@p-hr.be
+32 494 14 80 51
Beselarestraat 74
8940 Geluwe
BE 0779.374.511
Gratis de laatste HR-trends in je mailbox?
Laat hier je gegevens achter.
Copyright 2025 PHR bv