Een positieve employee experience maakt je medewerkers gelukkiger, productiever en geeft hun betrokkenheid een flinke boost. Tevreden medewerkers betekenen tevreden klanten. En daar voel je de return van, ook financieel. Maar hoe maak je er concreet werk van binnen jouw organisatie?
De optelsom van alle ervaringen die je werknemers opdoen en hoe ze zich daarbij voelen, dat is kort omschreven wat werknemersbeleving inhoudt. Net zoals je je zaak bouwt rond je klant, komt het er dus op aan je organisatie in te richten rond je medewerkers.
Door je werknemer centraal te stellen in je organisatie en te luisteren naar zijn noden en verwachtingen op elk moment in zijn loopbaan, creëer je interne betrokkenheid en extern ambassadeurschap. De employee experience wordt gevormd vanaf het allereerste contact als sollicitant, tot het moment waarop de medewerker de organisatie verlaat.
Een personeelsbeleid gestoeld op een positieve werknemersbeleving biedt niets dan voordelen. Employee experience is niet louter een HR-thema maar een visie die organisatiebreed moet worden gedragen. De manier waarop organisaties met hun mensen omgaan, bepaalt het succes van de onderneming. Een mensgerichte organisatie is veel beter in staat nieuwe uitdagingen aan te gaan en flexibel te reageren op veranderingen. Een absolute vereiste voor de succesvolle bedrijven van de toekomst!
Bovendien heeft het een positieve invloed op je employer branding. Je medewerkers zijn namelijk het uithangbord van je organisatie. Tevreden medewerkers stralen hun enthousiasme af op je klant en dat maakt jouw bedrijf automatisch winstgevender. “Take good care of your employees and they will take good care of you”.
Zelf geen idee hoe je ermee aan de slag gaat? Laat je inspireren door de ervaringen van medewerkers en HR-collega’s uit andere bedrijven. Vergeet echter niet dat elke organisatie uniek is. Vertrek vanuit je eigen identiteit en bedrijfscultuur voor het opzetten van acties en initiatieven.
Hoe klanten van ons dit aanpakken:
Lidl
Om hun personeel te bedanken organiseerde supermarktketen Lidl aan het eind van 2020 een digitaal personeelsfeest. De medewerkers kregen een “take-a-break” box aangeleverd, want dat hadden ze na het uitdagende Covid-jaar wel verdiend. Een unieke box om even – samen met het gezin – de pauzeknop in te duwen.
In de aanloop naar het online event werd reeds de nodige buzz gemaakt op sociale media door het inzetten van influencers. Zij deelden met hun duizenden volgers de goodiebag die zij thuis toegestuurd kregen, inclusief party essentials: van aperitiefhapjes en drankjes die je in de lokale Lidl supermarkt vindt tot de discolamp uit de webshop. Wat ook gedeeld werd: de link naar de livestream. Want je kon ook als niet-medewerker mee genieten van de dj-set van Q-dj’s Maarten en Dorothee. Ook tijdens het feest werden gretig foto’s en video’s van de festiviteiten op de sociaalnetwerksites gedeeld. Sterk naar employee experience dus, en meteen ook naar employer branding toe!
De 360 graden-kerstcampagne toont dat je op een authentieke manier extern kan communiceren wat je intern waarmaakt en daar dan ook invloed op hebt.
Het moet dan ook niet verbazen dat de supermarktketen recent de Corporate HR Award 2020 in de categorie ‘Employee Engagement’ in de wacht sleepte voor hun innovatieve aanpak op vlak van medewerkersbetrokkenheid tijdens Covid-19. Proficiat, Lidl!
Becton Dickinson
Ook Becton Dickinson, een internationaal bedrijf in medische technologie, organiseerde een virtuele winterdrink met dj-sets. De multinational leverde bij elke werknemer een aperobox af en liet medewerkers boodschappen, verzoekjes, foto’s en video’s insturen die vervolgens tijdens de livestream gedeeld werden. Ook hier werd dus sterk ingezet op beleving.
Van Marcke
Van Marcke startte het jaar sterk met een digitaal nieuwjaarsevent voor alle medewerkers via een wervelende digitale tv-show, te volgen in de eigen taal. De Nederlandstalige versie werd gepresenteerd door Karl Van Nieuwkerke. Voor de Franstalige collega’s werd er een beroep gedaan op Maureen Louys, presentatrice bij de openbare omroep RTBF. Alle personeelsleden genoten vanuit de huiskamer van een unieke live performance van Sandra Kim, die voor de beide versies optrad. Een fairtrade apero-pakket maakte de beleving compleet.
DPG Media
Mediabedrijf DPG Media zette de eigen sterktes in om personeelsleden en hun kinderen een leuke ervaring te laten beleven met Sinterklaas. Op basis van een op voorhand ingevulde vragenlijst kregen medewerkers een videobooschap van de Sint toegestuurd met een persoonlijke boodschap voor hun kroost. Onder meer acteur Andy Peelman en Q-dj’s Maarten en Dorothee maakten hun opwachting in de video, dat een mooi alternatief bood voor de kinderen die door de coronapandemie niet bij de Sint op schoot konden. Een geschenkpakket voor zowel de ouders als een cadeautje voor de kids maakten het helemaal af. Ongetwijfeld een gebeurtenis waar in het gezin nog lang over zal worden nagepraat!
Wil je werk maken van een HR-beleid waarin de ervaringen van je medewerkers centraal staan? Heb je ondersteuning nodig om na te denken over concrete HR-acties? PHR Consulting helpt je graag verder.
info@p-hr.be
+32 494 14 80 51
Beselarestraat 74
8940 Geluwe
BE 0779.374.511
Gratis de laatste HR-trends in je mailbox?
Laat hier je gegevens achter.
Copyright 2024 PHR bv