“You have no second chance to make a first impression!”. Klaar en duidelijk. Deze stelling lijkt evident, de toepassing ervan is soms minder vanzelfsprekend.
Heel vaak nog wordt het onthaal van een nieuwe medewerker vluchtig tussen de dagelijkse gang van zaken in ieders agenda gepropt. Het is een fase in de employee journey die vele bedrijfsleiders en leidinggevenden liever snel afhandelen, zodat de nieuwe medewerker snel rendabel en inzetbaar is.
Echter, een krachtige onboarding zorgt net voor een snellere inzetbaarheid en rendeert wel degelijk. Eerst stappen, dan lopen. In ons huidig bedrijfsbeeld willen we soms veel te snel lopen en je hoeft zelfs geen sportkenner te zijn om te weten tot wat bruusk lopen zonder opwarming kan leiden: inderdaad, lichtere kwaaltjes tot zelfs pijnlijke blessures.
Et voila, het is duidelijk: investeren in een degelijke opwarming, of anders gezegd, een goed onthaal of onboarding (een term die de laatste jaren meer gebruikt wordt) is essentieel.
Een krachtige onboarding is belangrijk voor de reputatie van je bedrijf, maar bovenal voor het welzijn van de nieuwe medewerker.
Geef toe, als je ergens goed en warm onthaald wordt, voel je je toch beter, comfortabeler en veiliger om tot actie over te gaan, in deze context dus goed het werk aan te vatten. Lees zeker ook een vorige blog omtrent psychologische veiligheid.
Een grondig onthaal zorgt dus voor een warm welkom, maar laat ons zeker ook de rendementsoefening even maken.
Iemand die grondig, snel en efficiënt de belangrijkste ins en outs, de missie, de strategie, de waarden, de leidinggevenden met hun verantwoordelijkheden… van een organisatie kent, zal gewoon ook sneller efficiënt inzetbaar zijn en resultaten opleveren.
Als een nieuwe collega constant belangrijke en zelfs minder belangrijke vragen moet stellen aan collega’s en soms verloren loopt, dan gaat er in de eerste maanden veel kostbare tijd en efficiëntie verloren.
Naast het rendement en de efficiëntie van de nieuwe collega, telt dat evengoed voor de bestaande, aanwezige collega’s. Als zij constant, ongestructureerd zaken moeten uitleggen of opnieuw tonen, gaat er ook wat efficiëntie verloren.
We refereren naar een case bij een klant waar een SWOT-analyse gemaakt werd van de organisatie. Vele collega’s gaven aan dat de onboarding van nieuwe collega’s beter kon; ze merkten dat bepaalde belangrijke procedures te weinig gekend waren, waardoor er sommige zaken gecorrigeerd moesten worden nadien (en dus ook weer tijd en efficiëntie kostten).
Onboarding is meer dan een werk van en voor de nieuwe collega; het komt je hele organisatie ten goede. Als je er goed voorbereid de juiste tijd in investeert, rendeert dat later in het parcours.
Conclusie van deze blogpost: Onboarding, het is echt meer dan enkel een warm welkom. Het zorgt voor efficiëntiewinst, rendement en tevredenheid van de nieuwe én bestaande collega’s.
Sparren en/of hulp nodig bij de uitwerking of verfijning van het onboarding proces in jouw organisatie? Vraag vrijblijvend raad via info@p-hr.be!
info@p-hr.be
+32 494 14 80 51
Beselarestraat 74
8940 Geluwe
BE 0779.374.511
Gratis de laatste HR-trends in je mailbox?
Laat hier je gegevens achter.
Copyright 2025 PHR bv