
Goed draaiende organisaties zijn de motor van een goed draaiende maatschappij! Of is het juist omgekeerd? De waarheid ligt wellicht ergens in het midden; beide hebben elkaar nodig om aangenaam, duurzaam, correct en succesvol te functioneren. En laat de HR professional nu nét een belangrijke schakel zijn tussen die twee actoren.
HR is en blijft een belangrijke business service met als belangrijkste pijlers een correcte en tijdige payroll, een sterk aanwervingsbeleid en een hoog engagement van de medewerkerspopulatie.
Dat klopt natuurlijk, maar wij zien het nog zoveel breder en willen een stevige shoutout doen voor al die hardwerkende HR professionals die dagelijks met veel meer bezig zijn dan “gewoon” personeelsadministratie en sollicitatiegesprekken.
Om meteen verder te gaan met die sollicitatiegesprekken bijvoorbeeld: hoe vaak gebeurt het niet dat een sollicitant “geghostet” wordt? Na een fijn gesprek op het bedrijf verneemt de kandidaat niets meer en wordt hij/zij in het ongewisse gelaten door een oorverdovende radiostilte.
Beter is natuurlijk om correcte, eerlijke feedback te bezorgen aan de kandidaat. Niemand vindt het leuk om iemand af te wijzen, maar je laat een positievere indruk na, in tegenstelling tot je in een stilzwijgen te hullen.
Je kan de feedback misschien als tijdrovend beschouwen en als niet kostenefficiënt, maar vergeet je maatschappelijke impact niet: met je eerlijke feedback geef je misschien advies aan een werkzoekende die met jouw tips wel een andere job en kans vindt en zich zo weer beter in de maatschappij voelt. En ook je employer branding doet er op de koop toe een goede zaak mee!
Het sollicitatievoorbeeld is maar één voorbeeld; we zijn ervan overtuigd dat elke taak in HR naast een organisatiedoelstelling zeker ook een maatschappelijk doel aanraakt.
HR is natuurlijk ook verantwoordelijk voor de bedrijfsfeestjes, wellbeing, de cadeaus bij bepaalde gebeurtenissen zoals een huwelijk of een geboorte, de bloemenkrans bij een overlijden, het goed gesprek met iemand die het moeilijk heeft…
Bij een conflict op de werkvloer is HR uiteraard de bemiddelende partij. En af en toe moet je als HR professional ook grenzen stellen: je kan niet altijd ingaan op alle vragen en wensen van medewerkers. Soms moet je hen teleurstellen.
De hierboven genoemde voorbeelden zijn een blauwdruk van een mensenleven van alledag: werken aan een gezond leven, delen van vreugde en verdriet, troost bieden, door een teleurstelling gaan, een vergevend gesprek voeren met iemand, niet altijd je zin krijgen… Het hoort allemaal integraal bij het leven.
En HR blijft een cruciale factor in het garanderen van die levensetiquette op de werkvloer.
Of hoe we met HR dus indirect bijdragen aan fijnere organisaties, die op hun beurt een fijner maatschappelijk leven waarborgen. En dus een maatschappij die op haar beurt een klimaat creëert voor bedrijven waar het aangenaam werken is. De cirkel is rond, en HR speelt een cruciale rol in die cirkel 😊.
Sparren over de rol van een HR consultant in jouw bedrijf en de gigantische impact die hij/zij heeft? Neem vrijblijvend contact op met PHR.
info@p-hr.be
+32 494 14 80 51
Beselarestraat 74
8940 Geluwe
BE 0779.374.511
Gratis de laatste HR-trends in je mailbox?
Laat hier je gegevens achter.
Copyright 2025 PHR bv