De krapte op de arbeidsmarkt is groter dan ooit. Daarom is er een toenemende behoefte om marketing en HR in een organisatie op elkaar af te stemmen. Waarom een samenwerking tussen beide departementen waardevol is bij het vinden van toptalent, ontdek je in dit blogartikel.
Talent werven is een uitdaging. De krapte op de arbeidsmarkt maakt het vaak lastig om de juiste mensen te vinden voor je organisatie. En omdat ook andere bedrijven op zoek zijn naar vergelijkbare talenten, spreekt men vaak over de ‘war for talent’.
Waar het vroeger de normale gang van zaken was dat HR een vacature opstelde en deelde na een verzoek uit de organisatie, vraagt de markt momenteel een andere aanpak om talent binnen te halen. Zeker in branches zoals de techniek, ICT en de zorg waar goed personeel schaars is en vacatures erg lastig zijn om in te vullen.
Dat maakt dat er een toenemende behoefte is aan marketing en HR om samen te werken. Als al vaststaat dat een merk de afspiegeling is van cultuur, is het logischer om marketing en HR in een organisatie op elkaar af te stemmen.
Marketing en HR delen vergelijkbare doelstellingen die op verschillende doelgroepen zijn gericht. Marketing is verantwoordelijk voor de branding van het bedrijf en de communicatie met de consument. HR is verantwoordelijk voor employer branding; ervoor zorgen dat de organisatie goed wordt ervaren door interne medewerkers en externe kandidaten.
De processen die beide partijen doorlopen om een merk op te bouwen dat de loyaliteit van klanten stimuleert en de loyaliteit en betrokkenheid van medewerkers stimuleert, zijn merkbaar vergelijkbaar. Het betrekken van consumenten is met name een sterk punt van marketing en kan dus HR ondersteunen bij het creëren van betrokkenheidsprogramma’s op de hele werkplek.
Aangezien het werven van talent steeds meer gaat lijken op het werven van klanten, is het dus van cruciaal belang om een samenhangende merkboodschap op te bouwen die resoneert met consumenten, werknemers en kandidaten.
Marketing kan helpen om HR verder te brengen dan werving, secundaire arbeidsvoorwaarden en beloningstaken, zodat er echt geïnvesteerd wordt in medewerkersbetrokkenheid.
Een echte afstemming tussen marketing- en HR-leiders over de cultuur en hoe deze intern met medewerkers wordt gecommuniceerd, is de sleutel. Omdat marketing een direct aanspreekpunt is voor consumenten, kan het HR ondersteunen bij het promoten van de waarden en missie van het bedrijf. Dit kan op zijn beurt potentiële werknemers aantrekken.
Net zoals marketeers sociale media gebruiken om consumenten te bereiken en merkbekendheid te vergroten, kunnen HR-teams sociale kanalen gebruiken voor moderne wervingsmarketing. Met de juiste strategie kunnen sociale media de efficiëntie van HR verbeteren bij het bereiken en aannemen van talent.
Het opbouwen en promoten van een actieve aanwezigheid op sociale media kan de communicatie van een merk intern en extern verbeteren, en er zijn zowel marketeers als HR-medewerkers nodig om een sterk merk op te bouwen. Marketing- en HR-managers moeten echter samenwerken om de strategie op te bouwen voor de manier waarop beide partijen gebruikmaken van sociale kanalen. Hoewel elke vacature of bedrijfsupdate uniek en verschillend kan zijn, moet de algehele berichtgeving van beide afdelingen samenhangend zijn.
Sociale media kan niet alleen worden gebruikt om jobs te promoten, maar ook om de organisatiecultuur en het merk te promoten en aan te tonen waarom jouw bedrijf een geweldige plek is om te werken.
Beide teams kunnen persoonlijke ervaringen, verhalen en prestaties over het bedrijf delen op sociale media. Zo krijgen consumenten en kandidaten op een authentieke manier inzicht in jouw merk. Organisaties kunnen op hun beurt bovendien monitoren hoe huidige en voormalige medewerkers over de organisatie denken. Met deze feedback kunnen de teams werken aan het optimaliseren van de merkboodschap en communicatie.
Het verhaal van je bedrijf vormt de basis voor een geweldig werkgeversmerk en je medewerkers zijn vaak de beste merkverdedigers van de waarden en missies van een bedrijf. Door de samenwerking van marketing en HR kan de merkboodschap effectief worden gedeeld door de hele interne organisatie. Door je medewerkers op één lijn te krijgen met de merkboodschap, wordt bovendien de marketingmissie ondersteund om deze met consumenten te delen.
Heb je ondersteuning nodig om na te denken over concrete HR-acties? Neem dan gerust vrijblijvend contact op via info@p-hr.be of bel 0494 14 80 51 en bekijken samen hoe we jou kunnen bijstaan.
info@p-hr.be
+32 494 14 80 51
Beselarestraat 74
8940 Geluwe
BE 0779.374.511
Gratis de laatste HR-trends in je mailbox?
Laat hier je gegevens achter.
Copyright 2024 PHR bv