Goede voornemens, we maken ze (stiekem) allemaal wel. Gezonder eten, meer sporten, meer genieten, eindelijk die mooie reis maken of meer tijd vrijmaken voor familie en vrienden,… Persoonlijke goede voornemens schieten je wellicht vlot te binnen. Maar heb jij er als ondernemer ook al aan gedacht wat je in 2022 kan verbeteren aan je bedrijf(svoering)? En wat dacht je ervan om het nieuwe jaar aan te grijpen om goede voornemens samen met je medewerkers te stellen? Wij geven je alvast 5 voorbeelden om 2022 goed te starten.
Talent werven is een uitdaging. De krapte op de arbeidsmarkt maakt het vaak lastig om de juiste mensen te vinden voor je organisatie. En omdat ook andere bedrijven op zoek zijn naar vergelijkbare talenten, spreekt men vaak over de ‘war for talent’.
De tijd dat we simpelweg een vacaturetekst konden opmaken en publiceren ligt helaas al even achter ons. Kandidaten willen vandaag de dag vooral weten hoe het zou zijn om in jouw bedrijf te werken, wie zijn/haar toekomstige collega’s zijn, hoe het kantoor eruit ziet, welke sfeer er heerst in het bedrijf, etc. Het is m.a.w. zeer belangrijk dat potentiële sollicitanten zich een goed beeld kunnen vormen over wie jullie zijn als bedrijf. Kandidaten gaan nl. op zoek naar bedrijven waarvan de bedrijfscultuur in lijn ligt met hun eigen overtuigingen.
Je imago dien je ook intern waar te maken. Voldoende gesprekken en leuke incentives zijn key in je retentiestrategie. Maar als je medewerkers wil laten evolueren tot ambassadeurs van je bedrijf, moet je hen voldoende in the picture zetten. Betrek hen dus in je verhaal en laat hen voelen dat ze deel uitmaken van je bedrijf en dat je hun inzet waardeert. Medewerkers die trotser, productiever, loyaler, gemotiveerder en meer tevreden zijn, zullen minder geneigd zijn om de organisatie vroegtijdig te verlaten.
HR Analytics is een middel voor organisaties om de bedrijfsvoering en medewerkersbeleving op basis van feiten te optimaliseren. Met de komst van geïntegreerde HR-informatiesystemen (HRIS) is steeds meer informatie over medewerkers beschikbaar gekomen. Waar vroeger informatie een weergave was van de ‘dingen die gebeurd waren’, is diezelfde informatie nu in realtime beschikbaar.
Het biedt mogelijkheden voor het ontdekken van patronen en trends. Dit vormt weer de basis voor voorspellingen over wat er gaat gebeuren. Het biedt het management objectieve handvaten voor het bepalen van de richting en de strategie. De beste beslissingen zijn m.a.w. gebaseerd op een combinatie van objectieve data en de menselijke interpretatie ervan.
Voor elke organisatie is het belangrijk om nieuwe kennis op te blijven doen, zo wordt de concurrentie een stap voor gebleven en kan je als organisatie inspelen op de meest actuele trends en ontwikkelingen. Kennis kan binnen een organisatie op verschillende manieren vergaard worden. Je kan nieuwe medewerkers aanwerven of je kan je huidige personeel bijscholen. Niet alleen toon je hiermee de bereidwilligheid om het beste te halen uit jouw medewerkers, ook vijzel je hun kennis op waarmee ze jouw organisatie in de toekomst beter van dienst kunnen zijn.
Een to do-lijstje maken, je agenda up-to-date houden, je mails ordenen, je werkplek opruimen… Uiteindelijk neemt het allemaal maar elke minuten per dag in beslag, en laat het je toe om aan tijd en efficiëntie te winnen en dus minder te stressen.
Begin met de taken die van jou de grootste inspanningen vragen op te delen. Zet twee grote ‘to do’s’ op het moment van de dag waarop je het productiefst bent, in functie van je bioritme. Als je reeksen kleine taakjes hebt die steeds terugkomen, groepeer die dan bijvoorbeeld op dinsdag of donderdag. Regelmatig je agenda updaten, laat je ook toe een overzicht bij te houden van deadlines en afspraken.
Hoe beter de zaken gaan, hoe meer je groeit en des te meer personeel je nodig hebt. Het is dan simpelweg niet meer mogelijk om alles zelf te doen. Geef daarom ook werk uit handen, zo voorkom je dat jij als ondernemer overbelast raakt. Neem de tijd om medewerkers goed op te leiden zodat zíj de experts worden. Daarmee creëer je niet alleen meer tijd voor jezelf om te ondernemen, maar creëer je ook een interessanter takenpakket voor je medewerkers.
Merk je dat je nog steeds tijd te kort komt om alle taken gedaan te krijgen die horen bij het werkgeverschap? Denk dan eens aan een samenwerking met een externe partner zoals PHR. Als werkgever komt er nl. nogal wat informatie op je af. Ook wordt je geacht op de hoogte te zijn van belangrijke wet- en regelgeving omtrent werkgeven. Het kan enorm veel rust brengen om dit stukje uit handen te geven aan een HR organisatie zodat jij je kunt richten op je core business.
Meer info? Neem gerust vrijblijvend contact op via info@p-hr.be of bel 0494 14 80 51.
info@p-hr.be
+32 494 14 80 51
Beselarestraat 74
8940 Geluwe
BE 0779.374.511
Gratis de laatste HR-trends in je mailbox?
Laat hier je gegevens achter.
Copyright 2024 PHR bv