Je wilt dat voormalige werknemers met een goed gevoel het bedrijf verlaten. Zo blijven ze positief over je bedrijf en worden ze misschien zelfs ambassadeurs. Dit is deel van je employer branding. Verder is het ook een goed moment om te weten te komen wat je in je bedrijf kan verbeteren. Het spreekt voor zich dat afscheid nemen van een werknemer beter voorkomen wordt. Dit begint bij een vlotte, aangename onboarding.
Offboarding omvat eigenlijk alles wat bij een uitdiensttreding, ingezet door de werknemer of werkgever, komt kijken. Denk aan administratieve zaken zoals papierwerk, maar ook aan exitinterviews, referenties, enzovoort.
Een goed uitgewerkte offboarding heeft een positieve impact op de vertrekkende werknemer, maar ook op de huidige werknemers en het bedrijf in het algemeen. Je blijft in controle over het afscheidsproces en stuurt deze naar een aangenaam afscheid. Tijdens dit proces blijft je bedrijf goed draaien en kan je het vervangingsproces in gang zetten.
Zoals eerder vermeld is offboarding deel van je employer branding. Dit omdat de manier waarop je met ontslag omgaat veel over je bedrijf zegt. Als je dit goed uitwerkt, zal je kunnen genieten van de positieve effecten dat dit heeft op het huidige personeel. Het is dus een manier om je behoud van werknemers een boost te geven. Ook om nieuw talent aan te trekken is een goede offboarding een troef.
Nu je weet wat de voordelen zijn, geven we je graag wat tips mee om een fantastische offboarding op te stellen.
Werknemers communiceren met elkaar, de ene al wat meer dan de andere. Hoe dan ook zullen ze het ontdekken als een collega binnenkort vertrekt. Je voorkomt eventuele ontevredenheid door meteen de rest van je werknemers op de hoogte te stellen, ook als de werknemer ontslag heeft genomen.
Wederzijds respect vormt de basis van een goede offboarding, wie ook de uitdiensttreding in gang heeft gezet. Hierbij hoort dat je de werknemer bedankt voor hun geleverde werk. Verder is het ook een goed idee om een afscheidsmomentje in te plannen indien mogelijk, want deze zal gemist worden door jou én je collega’s. Hoe je een vertrekkende werknemer behandelt, heeft immers een grote impact op de sfeer binnen je bedrijf en je employer branding.
Een exitgesprek is een goede mogelijkheid om als werkgever informatie te vergaren over de beleving van je werknemers. In deze veilige omgeving kunnen de vertrekkende werknemers hun ervaringen, zowel positief als negatief, een laatste keer delen. Zo kom je te weten wat je kan doen om huidig talent beter te behouden en de sfeer op de werkvloer te verbeteren. Zie een uitdiensttreding dus als een leermoment!
Breng zeker het administratieve gedeelte zo vlot en correct mogelijk in orde. Zo kan de voormalige werknemer met een gerust hart vertrekken. Wrijving in verband met administratie moet je zo goed mogelijk vermijden omdat dit snel tot frustratie kan leiden.
Zorg ervoor dat oud-medewerkers je bedrijf niet vergeten. Nodig ze uit voor netwerkevents, stuur ze een attentie met de feestdagen, vraag af en toe hoe het met hen gaat, enzovoort. Contact houden kan op lange termijn enorm waardevol zijn! Zo blijven ze ambassadeur (deel van je employer branding) en komen ze misschien wel terug naar je bedrijf.
Aan het einde van een goede offboarding vraag je best eens of de voormalige werknemer een review van je bedrijf kan achterlaten op bepaalde kanalen. Deze positieve reviews hebben een gunstig effect op je aanwerving.
Heb je graag meer informatie of wil je dat wij je offboarding opstellen of onder de loep nemen? Laat ons gerust iets weten. Onze HR-experts helpen je graag verder.
info@p-hr.be
+32 494 14 80 51
Beselarestraat 74
8940 Geluwe
BE 0779.374.511
Gratis de laatste HR-trends in je mailbox?
Laat hier je gegevens achter.