Tevreden werknemers zijn loyaler, meer betrokken met het bedrijf, creatiever en productiever. Zorg er dus voor dat je bedrijfscultuur een positieve is die medewerkers betrekt. Dit heeft een rechtstreeks effect op de resultaten. Maar hoe straal je dit uit naar zowel huidige als toekomstige werknemers? Door je bezig te houden met employer branding.
De betekenis van employer branding is het overbrengen van een positieve bedrijfscultuur naar zowel potentiële als huidige werknemers. Dit is belangrijk om de resultaten van je bedrijf een boost te geven en tegelijkertijd je groei te bevorderen.
Gemotiveerde werknemers zijn loyaler, maar wat betekent dit voor een bedrijf? De bedrijfscultuur is een soort uithangbord voor elk bedrijf. Is deze positief? Dan zullen medewerkers bewust of onbewust mee bouwen aan het bedrijfsimago. Is een kennis van hen bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe uitdaging? Dan zal de medewerker sneller hun bedrijf voorstellen.
De arbeidsmarkt is, zoals het woord al zegt, ook een markt. Toch wordt dit nog vaak over het hoofd gezien. De work-life balans bijvoorbeeld, is vooral bij de nieuwe generatie op de markt zeer belangrijk, maar ook bij de andere generaties is dit aan het opkomen. Door deze te verbeteren, trek je extra talent aan en behoud je je huidige talenten gemakkelijker.
Motiveer je werknemers door een gezonde bedrijfscultuur te creëren en deze duidelijk te communiceren via employer branding. Zo krijg je gemotiveerde werknemers die betere prestaties verrichten zonder een extra kost te creëren, bijvoorbeeld door een cafetariaplan uit te werken. Een echte win-win situatie.
Denk zeker na hoe je precies wilt overbrengen op welke manier je het verschil maakt voor werknemers. Waarvoor staat je bedrijf? Wat draag je hoog in het vaandel? Dit zijn elementen waarop potentiële werknemers zich baseren voor hun keuze qua werkgever. Stand out!
Bied je als bedrijf speciale voordelen aan? Laat dit zeker weten in je communicatie. Teambuildings, speciale abonnementen, enzovoort zijn enkele voordelen. Hoe specialer, hoe beter, want dan spring je gemakkelijker in het oog van talenten op de arbeidsmarkt.
Duidelijke communicatie over groeimogelijkheden en mogelijke opleidingen zijn voor velen een aantrekkelijk voordeel. Mensen vermijden situaties waarin ze stilstaan. Dit is dus zeker een aspect waar je als werkgever meteen mee kan opvallen, zowel bij nieuwe als huidige werknemers.
Wat hier nog bij aansluit: huidig personeel promoveren. Er is altijd de kans dat een werknemer meer kan verdienen bij een concurrent of dat er daar schijnbaar betere voordelen zijn. Promoveren is vaak onvermijdelijk om huidige talenten binnen je bedrijf te houden.
Iemand laten vertrekken is natuurlijk nooit de bedoeling, maar wel onvermijdelijk. Elke werkgever heeft hier uiteindelijk mee te maken. Maak gebruik van exitgesprekken om informatie te vergaren. Je kan veel belangrijke informatie krijgen over aandachtspunten voor je bedrijf door mensen die deze zullen verlaten te bevragen. Meer informatie over dit puntje vind je op onze pagina over offboarding.
Bedrijfspagina’s op sociale media zijn een handige tool om gratis je employer branding in te zetten. Foto’s posten en nieuwtjes delen is altijd een goed idee. Zo creëer je interactie met potentiële werknemers.
Communiceren is een begin, maar je daden zullen de doorslaggever zijn. Employer branding begint bij grondig intern onderzoek. Peil de tevredenheid van je huidige werknemers en kom te weten welke aspecten verbeterd kunnen worden.
Nadat je intern alles op orde hebt gezet, kan je starten met het externe gedeelte. We bedoelen hiermee hoe je je gaat profileren naar potentiële werknemers. Ook hier is onderzoek zeer belangrijk. Wat is uniek aan jouw bedrijf? Wat zoeken talenten op de arbeidsmarkt in een bedrijf?
Hierna kan je content creëren en verspreiden om je doelgroep te bereiken!
Doe je dit liefst met een professional aan je zijde? Laat gerust iets weten. Dan bespreken we samen wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen!
info@p-hr.be
+32 494 14 80 51
Beselarestraat 74
8940 Geluwe
BE 0779.374.511
Gratis de laatste HR-trends in je mailbox?
Laat hier je gegevens achter.