Ziekteverzuim, ook wel verzuim of absenteïsme genoemd, is een heus probleem voor veel bedrijven. Het is belangrijk om dit zo goed mogelijk te proberen voorkomen. Er zijn stappen die je kan zetten om dit voor elkaar te krijgen.
Ziekteverzuim houdt in dat een werknemer regelmatig of zonder goede reden afwezig of minder productief is. Het kan dus zijn dat de werknemer wel aanwezig is, maar echt ziek is. Hierdoor is deze minder productief en loopt je bedrijf kans op extra verzuim doordat deze ziekte zich verspreidt. Er zijn dus verschillende soorten verzuim.
We spreken over wit verzuim als de werknemer thuisblijft, zich ziek voelt en ook effectief ziek is. Hij of zij is niet in staat om te werken en blijft ook thuis om de organisatie tegen mogelijk besmettelijke ziektes te beschermen.
Thuisblijven is in dit geval gewoon de beste keuze. Er is volledig geen sprake van kwaad opzet.
Roos verzuim is een speciaal geval. De werknemer voelt zich ziek, is effectief ziek en komt toch werken. De werknemer brengt zo de organisatie is gevaar van extra verzuim. Dit omdat hun eigen gezondheid verder achteruit kan gaan en die van collega’s. Bovendien is de werknemer minder productief omdat hij of zij wel degelijk ziek is.
In dit geval moet je als leidinggevende de keuze maken of het wel een goed idee is om de werknemer te laten doorwerken. Dit kan in de ergste gevallen ook leiden tot een burn-out. Het is belangrijk om aan de lange termijn te denken als je te maken hebt met roos verzuim.
Zoals de naam al vrijgeeft, bevat grijs verzuim een grijze zone. De werknemer voelt zich niet volledig in orde, maar ook niet ziek. Dus is de werknemer wel echt arbeidsongeschikt? Sommige werknemers zouden komen werken in deze situatie en anderen niet.
Van kwade wil kan sprake zijn, maar ook dit is een grijze zone. Belangrijk om te weten is dat er sprake is van keuzegedrag en dat je dit wel degelijk kunt sturen als bedrijf. Werknemers zouden zich bijvoorbeeld sneller ziek kunnen melden omdat deze weten dat hun job gemakkelijk overgenomen kan worden door een collega of vervanger.
Het omgekeerde van wit verzuim noemen we zwart verzuim. Kwaad opzet staat hier centraal. De werknemer voelt zich niet ziek en is ook effectief niet ziek, maar wilt bijvoorbeeld een dagje thuis zijn om in de tuin te werken.
Dit verzuim mag je als leidinggevende absoluut niet tolereren. Eens dit gedrag zich voordoet, kan het snel verergeren als de werknemer ermee weggeraakt. Ook dit gedrag kan je vanuit je bedrijf bijsturen.
Communiceren is een begin, maar je daden zullen de doorslaggever zijn. Employer branding begint bij grondig intern onderzoek. Peil de tevredenheid van je huidige werknemers en kom te weten welke aspecten verbeterd kunnen worden.
Nadat je intern alles op orde hebt gezet, kan je starten met het externe gedeelte. We bedoelen hiermee hoe je je gaat profileren naar potentiële werknemers. Ook hier is onderzoek zeer belangrijk. Wat is uniek aan jouw bedrijf? Wat zoeken talenten op de arbeidsmarkt in een bedrijf?
Hierna kan je content creëren en verspreiden om je doelgroep te bereiken!
Doe je dit liefst met een professional aan je zijde? Laat gerust iets weten. Dan bespreken we samen wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen!
Investeren in de gezondheid en welzijn van werknemers is een goede keuze. Dit leidt tot lagere verzuimkosten en een verhoogde productiviteit. Je haalt je investering er op lange termijn zeker uit, met een handige extra erbij.
Voorkomen is beter dan genezen, ook qua kosten. Risicoanalyses en een duidelijk preventiebeleid zijn een must voor elke onderneming. Investeer ook in goed materiaal om arbeidsongevallen te voorkomen. Deze ongevallen hebben ook een negatief effect op de motivatie van andere werknemers.
Mentale problemen zoals een burn-out, depressie, enzovoort zijn problemen die lang zullen aanslepen. Daarom is het belangrijk om deze zo goed mogelijk te voorkomen. Dit doe je door de symptomen bespreekbaar te maken. Voelt een werknemer zich slecht? Dan zou deze dit zo snel mogelijk moeten aangeven. Dan kan je samen zoeken naar een manier om burn-out te voorkomen in plaats van te genezen.
Verzuim met kwaad opzet daalt hard wanneer je een medische controle invoert waarbij een controlearts de werknemer onderzoekt bij een ziektemelding. Hiernaast vergaar je ook extra informatie over mogelijke oorzaken van het verzuimprobleem. Dit kan je dan mee analyseren en je beleid correct aanpassen.
Onthoud dat enkel feitelijke observaties niet onder beroepsgeheim vallen, alle andere dus wel. De meeste werknemers worden niet graag gecontroleerd. Kader de medische controle dus duidelijk in je beleid.
Heb je graag wat meer informatie of wil je gepersonaliseerde feedback en tips voor jouw bedrijf? Geef ons een seintje. Ons teamlid dat het best bij jouw situatie past, zal alles in goede banen leiden.
Een alomvattend verzuimbeleid opstellen en implementeren vraagt tijd, maar is zeker een goede investering. Het voorkomt problemen in de toekomst en zorgt voor duidelijkheid.
Denk zeker na hoe je precies wilt overbrengen op welke manier je het verschil maakt voor werknemers. Waarvoor staat je bedrijf? Wat draag je hoog in het vaandel? Dit zijn elementen waarop potentiële werknemers zich baseren voor hun keuze qua werkgever. Stand out!
Bied je als bedrijf speciale voordelen aan? Laat dit zeker weten in je communicatie. Teambuildings, speciale abonnementen, enzovoort zijn enkele voordelen. Hoe specialer, hoe beter, want dan spring je gemakkelijker in het oog van talenten op de arbeidsmarkt.
Duidelijke communicatie over groeimogelijkheden en mogelijke opleidingen zijn voor velen een aantrekkelijk voordeel. Mensen vermijden situaties waarin ze stilstaan. Dit is dus zeker een aspect waar je als werkgever meteen mee kan opvallen, zowel bij nieuwe als huidige werknemers.
Wat hier nog bij aansluit: huidig personeel promoveren. Er is altijd de kans dat een werknemer meer kan verdienen bij een concurrent of dat er daar schijnbaar betere voordelen zijn. Promoveren is vaak onvermijdelijk om huidige talenten binnen je bedrijf te houden.
Iemand laten vertrekken is natuurlijk nooit de bedoeling, maar wel onvermijdelijk. Elke werkgever heeft hier uiteindelijk mee te maken. Maak gebruik van exitgesprekken om informatie te vergaren. Je kan veel belangrijke informatie krijgen over aandachtspunten voor je bedrijf door mensen die deze zullen verlaten te bevragen. Meer informatie over dit puntje vind je op onze pagina over offboarding.
Bedrijfspagina’s op sociale media zijn een handige tool om gratis je employer branding in te zetten. Foto’s posten en nieuwtjes delen is altijd een goed idee. Zo creëer je interactie met potentiële werknemers.
info@p-hr.be
+32 494 14 80 51
Beselarestraat 74
8940 Geluwe
BE 0779.374.511
Gratis de laatste HR-trends in je mailbox?
Laat hier je gegevens achter.
Copyright 2024 PHR bv